View Full Version : Schrijverstopic
Inwinyàre Aranel
25 August 2008, 15:45
Op handen zijnde schrijfwedstrijden:
http://www.lavaliterair.nl/ (Lava schrijfwedstrijd) - Literair tijdschrift, verhalen tot 2000 woorden. Deadline 15 oktober 2008.
http://www.purefantasy.nl/ (Pure Fantasy) - Onder 'schrijf zelf', 'themaverhaal'. Kerstverhaal, maximaal 3000 woorden. Deadline 1 oktober 2008.
Op handen zijnde dichtwedstrijden:
http://www.legeton.be/ (Elfjes) - Deadline 31 oktober 2008
Doorlopende wedstrijden:
http://www.duizendwoorden.nl/ (Duizend Woorden) - Verhalen van maximaal 1000 woorden.
Links:
http://www.schrijvenonline.org/ (Schrijven Online)
Inwinyàre Aranel
25 August 2008, 15:47
Omdat er onder ons toch behoorlijk wat mensen zijn die verhalen en gedichten schrijven, verwacht ik dat een aantal mensen daar ook wel meer mee wil. Daarvoor heb ik dit topic aangemaakt: een topic om met elkaar te bespreken hoe je iets kunt met je verhalen/gedichten, wat je moet doen om ergens te komen, welke wedstrijden er zijn. In de eerste post houd ik een lijstje bij met de interessantste schrijfwedstrijden en leuke links, die iedereen natuurlijk aan kan dragen. Het is niet bedoeld als volledig overzicht, slechts als een paar handvatten.
Paz rae
25 August 2008, 15:49
Heel fijn idee Aranel :duimpjeomhoog:
Inwinyàre Aranel
26 August 2008, 12:49
Okay, met een intropost zonder open vragen erin bloedt dit topic dus snel dood.
In dat geval ben ik wel benieuwd wat iedereen hier concreet van plan is met zijn schrijfsels.
Inwinyàre Aranel
28 August 2008, 11:44
Er is geen animo voor een dergelijk topic?
Meelaynah
29 August 2008, 13:49
Persoonlijk ben ik geen schrijver. Maar zijn er hier verder nog schrijvers die wel eens aan wedstrijden meedoen, buiten de SSU?
Ramirez
29 August 2008, 17:08
Ik vind dit wel een nuttig topic :)
Heb wel eens aan het wedstrijd meegedaan en ga wellicht ook aan een van de bovenstaande meedoen. Even kijken of ik misschien wat heb liggen of een idee heb.
Paz rae
29 August 2008, 21:40
Spijtig genoeg heb ik nu even erg weinig tijd om te schrijven. Na mijn (hopelijk) afstuderen wil ik zeker eens ergens voor schrijven dat geen forum of LJ is :)
Juhani
30 August 2008, 10:51
Spijtig genoeg heb ik nu even erg weinig tijd om te schrijven. Na mijn (hopelijk) afstuderen wil ik zeker eens ergens voor schrijven dat geen forum of LJ is :)
Precies dat eigenlijk :P
Mara
30 August 2008, 11:10
Ik ben bezig met een kerstverhaal voor Pure Fantasy. Het is nogal lastig want eigenlijk vind ik het een thema dat zich helemaal niet leent voor fantasy, behalve de voor de hand liggende clichés. Maar ja, je moet toch wat? :P
Rain
30 August 2008, 14:21
Ik ben bezig met een kerstverhaal voor Pure Fantasy. Het is nogal lastig want eigenlijk vind ik het een thema dat zich helemaal niet leent voor fantasy, behalve de voor de hand liggende clichés. Maar ja, je moet toch wat? :P
Inspiratie nodig? (http://www.youtube.com/watch?v=W_d4Dxntv24) :P
Lucius
1 September 2008, 15:47
Precies dat eigenlijk :P
Ik heb zelf nog een aantal ideeën die ik wil uitwerken, maar ik kom er helaas niet aan toe. Voornamelijk door mij zelf eigenlijk, ik moet er een keer de tijd voor nemen. En een taalcursus Nederlands :p
Ergens anders over: na mijn Firefox update heb ik er een automatische spellingcontrole bij inzitten. Echt een uitkomst bij het typen van mijn posts. :p
Inwinyàre Aranel
21 September 2008, 23:09
Ik ben de laatste tijd veel op zoek naar schrijfwedstrijden, vooral met behulp van schrijvenonline.org . Ik heb behalve de Write Now! van vorig jaar nog nergens daadwerkelijk ingezonden, maar dat zit er wel aan te komen :P Ik wil toch het idee hebben dat ik wat doe met mijn verhalen, hoewel ik denk dat ze nog lang niet goed genoeg zijn om echt mee te kunnen dingen in de meeste wedstrijden. Ik merk hoe je stijl volwassener wordt naarmate je langer schrijft en ik zit nog volop in dat proces. Dat is een van de redenen dat ik mee wil doen aan NaNoWriMo dit jaar; ik denk dat een zo geforceerd schrijfproces erg leerzaam is.
Ik wil dus ook proberen iets te schrijven voor de Pure Fantasy kerstwedstrijd, maar met nog een week tot de deadline wordt dat wel krap :P
Paz rae
22 September 2008, 11:27
Ik had graag een fantasy kerstverhaal willen schrijven, maar drats dat stomme schoolwerk ;)
Ik vind schrijven omdat het moet wel moeilijk hoor, zo heb ik eens een periode geprobeerd elke dag twee pagina's aan mijn hoofdverhaal te schrijven. Op inspiratievolle dagen zit je zo aan de twee, op andere dagen produceer je zut (naar mijn mening) omdat het moet maar het niet lukt. Ik kan helaas bij echt schrijven nog niet die flow opwekken. Bij rpg's wel, maar dat vind ik dan weer een heel ander niveau (no offense :p).
Misschien dat ik daarom ook beter ben met kort, lange verhalen van mij zijn vaak een stuk minder sterk omdat je het zo lang overeind moet houden.
Inwinyàre Aranel
22 September 2008, 11:35
Misschien dat ik daarom ook beter ben met kort, lange verhalen van mij zijn vaak een stuk minder sterk omdat je het zo lang overeind moet houden.
Ja, ik heb hetzelfde, ik kan gewoon geen sterk plot overeind houden voor lange verhalen, of zelfs een novelle.
Natuurlijk produceer je grotendeels prut als je schrijft omdat het moet, maar dat is het hele idee achter NaNoWriMo :P
Mara
22 September 2008, 12:13
Ik heb een kerstverhaal voor PF af, yay! Ik denk niet dat ik er iets mee zou kunnen winnen want zo spectaculair is het nu ook weer niet, maar ik ben al blij dat ik iets naar het thema heb kunnen bedenken. Min of meer dan :P
Ik ben juist een stuk beter in langere verhalen. Ik vind het heel lastig om een plot te bedenken dat zich in zo'n 3 - a 6000 woorden goed laat vertellen. Ik heb veel respect voor mensen die het wel kunnen hoor, want ik sta elke keer dansjes te doen als ik na veel moeite een verhaaltje kan bedenken.
Trouwens, zut is zo af en toe helemaal niet erg. Ik denk wel serieus dat je er beter van wordt als je vaak zoveel mogelijk schrijft, ook al is het 90% van de tijd poep. Ik merk gewoon dat ik van veel schrijven nog wel echt vooruit ga, op dit punt in mijn schrijverscarriëre in ieder geval :p Eigenlijk was I.A. zegt dus.
Nienna
22 September 2008, 14:26
Trouwens, zut is zo af en toe helemaal niet erg. Ik denk wel serieus dat je er beter van wordt als je vaak zoveel mogelijk schrijft, ook al is het 90% van de tijd poep. Ik merk gewoon dat ik van veel schrijven nog wel echt vooruit ga, op dit punt in mijn schrijverscarriëre in ieder geval :p Eigenlijk was I.A. zegt dus.
Absoluut. Veel schrijven is zeker een plus, zelfs als het eindproduct niet je dat is, helpt het toch op de een of andere manier om je te verbeteren, ervaring op te doen, wat niet al. Ik merk zelf dat ik er echt weer in moet komen als ik een tijd niet heb geschreven, zoals nu het geval is, behalve op academisch gebied dan...
Goed. Ik heb soms het idee dat ik me teveel over verschillende gebieden begeef, maar zo is het nu eenmaal. Ik schrijf academisch en fictie. Academische artikelen vind ik erg leuk om te doen en dat geef ik dus niet graag op- ben net benaderd voor een artikel over de klassieke bronnen van de Vita Merlini, naar mijn scriptie, en dat ga ik zeker doen. Voordeel van academisch schrijven is dat er een eindproduct komt, en de feedback. Academische publicatie vind in mijn geval ook meestal plaats in het Engels, en dat is ook wel erg fijn om schrijven in het Engels in de vingers te houden.
Tegelijkertijd is dat ook een groot nadeel. Ik schrijf al lang in zowel Nederlands als Engels, eerst uit een jeugdige arrogantie en tegenwoordig omdat ik geloof dat het mogelijk is om degelijke verhalen te schrijven in een taal die niet je moedertaal is, terwijl ik me er ook van bewust ben dat het een zekere beperking met zich meebrengt. Deze afweging maken is dus lastig, en maak ik per verhaal, per genre, per moment.
Meh.
Tenslotte: ik vind uitdagingen als NaNoWriMo en Write Now goede initiatieven, want dat betekent in ieder geval voor mij dat ik dingen los moet laten. Ik ben vaak te perfectionistisch om tot een eindproduct te komen, en dat is eeuwig zonde, omdat je dat niet verder brengt. Daarom schrijf ik de laatste tijd ook weleens korte verhalen :P Nu nog de guts om die ook te delen. Afijn.
Wow, I ramble a lot.
Inwinyàre Aranel
30 September 2008, 10:52
Mijn verhaal voor Pure Fantasy is ook af ^_^ Ik hoop dat de zijdelingse vernoeming van kerst als kerstverhaal geldt :P
Volgende project: winterse vertelling voor schrijvenonline.
Paz rae
30 September 2008, 12:11
Ik merk dat ik gewoon echt meer moet gaan schrijven of rpgen. Want nu verzamelt dat allemaal op en heb ik de achterlijkste dromen! Vanaf maandag dus even alle links af om de creatieve spieren te kietelen (en rpg's maken! :dance: )
Mara
1 October 2008, 09:14
@ Nienna: Helemaal niet, zo hoort het topic juist te gaan toch? :D
Ik ben zelf helemaal niet van de essays, urgh. Het schrijven zelf vindt ik geweldig maar de enorme hoeveelheid secundaire bronnen die je overal vandaan moet vissen? No thanks. Eigenlijk wel jammer want dat heeft me er van weerhouden om echt iets te blijven doen met mijn academische skilzzz.
Ik heb mijn verhaal voor het kerstthema ook ingezonden :s Ook mijn verhaal gaat niet direct over kerst. Ik had niet eens echt een geschikt genre om het bij onder te brengen dus ik betwijfel eigenlijk of het sowieso wel enigszins geschikt is. ik kan me om een of andere reden nooit echt aan de gegeven voorwaarden houden, inhoudelijk. Als ik eenmaal een idee voor een kort verhaal heb wijkt het vaak af van de eisen. Echt heel irritant maar het is ook niet alsof mijn verhaalideeën oneindig zijn :P
Ik ga nu verder met de Unleash Award voor 31 december. Ik heb al een tijd een idee in mijn hoofd en ik wil er vast aan beginnen omdat ik in november aan een lang verhaal ga schrijven. Straks even kijken of er verder nog leuke dingen zijn, ik wil me ook wel wat buiten het fantasy-genre oriënteren.
Inwinyàre Aranel
1 October 2008, 10:21
Hm, weet jij of de Unleash Award ook 7,50 kost als je twee verhalen inzendt? En krijg je een ontvangstbevestiging bij de PF kerstwedstrijd?
En OMG, Alex de Jong doet gewoon mee met zijn eigen Unleash Award? o_O
Oh, en heeft iemand hier enig idee wat een verhalend opstel is? :P
Mara
1 October 2008, 12:07
Ik zie het zo snel niet op de website maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je dan inderdaad twee keer betaald moet hebben.
Ik vind sowieso Alex de Jong en zijn opzetten een beetje raar. Op zich is het heel goed dat er iemand serieus bezig is met het promoten van fantasy maar hij heeft er zelf veel te veel belang bij, ik word daar een beetje ongemakkelijk van. Ook vind ik dat hij niet mee moet doen aan dit soort wedstrijden als hij een vinger in de pap heeft bij de organisatie. Maar goed, het is beter dan niks en ik doe het toch vooral voor oefening.
Heb je al twee ideeën dan? :P
Inwinyàre Aranel
1 October 2008, 12:16
Nee, maar ik vind 7,50 om mee te doen vrij veel, dus als twee verhalen hetzelfde kost zou ik daarvoor gaan :P
Mara
1 October 2008, 12:22
Ja, je moet het prijzengeld toch ergens uit halen, he? Alleen jammer dat ik nooit iets ga winnen dus het is wel een beetje weggegooid geld :P
Ik heb trouwens zelf geen ontvangstbevestiging gekregen tot nu toe voor mijn kerstthemaverhaal.
Misschien moeten we tegen die tijd een recensieclub oprichten voor de mensen die mee gaan doen :)
Paz rae
1 October 2008, 12:31
Betalen voor een wedstrijd? Meh-heid.
Columnschrijvers kunnen meedoen aan de columnwedstrijd van Viva. Grootste nadeel ervan is dat alleen geregistreerde leden op jouw columns kunnen stemmen en dat alleen de eerste tien door Viva zelf worden bekeken. Hele kleine kans om ergens te komen dus, maar ik heb er toch maar twee ingestuurd, een oude en een nieuwe :p
Copyright © 2003 - 2008, Skwuig