View Full Version : Ideeën en commentaar
Wolfje
19 March 2008, 16:46
Omdat ik de laatste tijd wel wat PM's krijg, en ik me ook afvraag waarom ik een topic als dit eigenlijk niet constant zou openhouden. Tenslotte zijn suggesties altijd welkom, en niet alleen wanneer we van forum veranderen. ^_^
In ieder geval, de titel modje beschouw ik niet als iets verheven ofso, dus vraag ik gewoon alle crea Skwuigjes om raad. Tenslotte maken jullie het hier gezellig. :lol:
Alvast een idee dat Silver Storm me onder de neus schoof. ^_^
Idee1:
Naast de teken- en fotowedstrijden, een topic waarin iedereen kan insturen wat hij wilt, dus foto's, (foto's van) zelfgemaakte kleding, tekeningen, schilderijen, fotobewerkingen,...
Allemaal geïnspireerd door één tekst/gedicht/quote/... die ik ergens vandaan haal. Natuurlijk mogen jullie me aanraders toesturen via pm!
De duur hiervan varieert van één tot vier maanden, en er zal geen poll zijn. Op het einde wordt al het werk verzameld, en zogenaamd 'tentoongesteld' in een topic.
Dit is gewoon om mensen aan te sporen om meer creatief bezig te zijn.
Men mag eveneens meerdere dingen in dat topic insturen.
Shoot jullie mening, ideeën, commentaar etcetera ^_^
Eowyn Saule
19 March 2008, 18:27
Ik vind het wel een leuk idee. Het handigst als het inderdaad door een vast iemand georganiseerd wordt, omdat er geen 'winnaars' zijn. Je zou zo een soort Skwuig museumpje kunnen maken :)
SinRaven
20 March 2008, 20:09
Het is me een erg leuk idee. En inderdaad, Eowyn zei het al, je zou een Skwuig museumpje kunnen maken. Ik kreeg dat idee gelijk in mijn hoofd!
raafje
21 March 2008, 11:28
Ik vind het een erg leuk idee. Een museumpje vind ik wat ver gaan, maar dat is meer het technische gedeelte. Tja, ik wil gewoon zelf mijn tekeningen en schetsen beheren;)
Wolfje
28 August 2008, 15:11
Een kleine vraag. Ik zou graag de oudste tekenwedstrijden verwijderen uit het subforum, maar wil eerst polsen of er mensen zijn die liever hebben dat die nog steeds beschikbaar blijven. ^_^
TheEvilMoustache
28 August 2008, 16:02
Edit : Ik kijk niet naar de datum en realiseerde dat dit eigenlijk al héééél oud is ><. Ik dacht al van : Is dit de kunsttopic niet ? :S
Anders denk ik dat je de oude wedstrijden mag bijhouden hoor. Ik vind het steeds leuk om naar die tekeningen te kijken en dan kan je ook zien hoe iedereen doorheen de tijd vordering heeft gemaakt
Juhani
28 August 2008, 16:03
Is het niet leuk om die na een tijdje nog eens te zien?
In ieder geval is het lijstje met vorige thema's erg handig. Denk ik dan, want ik doe natuurlijk nooit mee. :P
Wolfje
28 August 2008, 16:46
Okay, ik weet genoeg. ^_^ Als ik de polls laat staan, waar alle inzendingen netjes in de eerste post staan, is het dus in orde? ^_^
TheEvilMoustache
28 August 2008, 16:50
Ik had in verband daarmee een vraagje : In het kunstarchief kan je alle vorige winnaars zien maar is er toevallig ook een mogelijkheid om de inzendingen te bekijken ? Ik zie alleen de winnaars van de meest recente wedstrijden.
Wolfje
28 August 2008, 17:03
De inzendingen kun je dan in de polls bekijken hé. ^_^ Het topic in het archief is net om de winnende inzendingen te tonen.
En de inzendingen van de eerste wedstrijden zijn nooit bijgehouden, vandaar dat het pas vanaf een bepaald punt start. ^_^
raafje
28 August 2008, 21:44
Ik zou het toch wel leuk vinden als in ieder geval de poll van de wedstrijden (ook de foto) bewaard blijven. Maar misschien is het wel een idee om dan even de wedstrijdpost (openingspost van het andere topic) in de eerste post van de poll te editten.
Wolfje
27 September 2008, 10:42
Naar aanleiding van de 'anoniem of bekend'-poll...
Zo te zien is er wel enthousiasme genoeg om de polls voor wedstrijden weer openbaar te maken. Na een incident bij de fotowedstrijden was ik daar wat terughoudend voor.
Maar als er genoeg enthousiasme is om deze gewoonte weer te vebreken, en ik er zeker van mag zijn dat er geen commentaar wordt geleverd op mensen persoonlijk over hun stem, dan zullen de polls weer gewoon openbaar gemaakt worden.
Wolfje
18 December 2008, 17:10
En een nieuwe peiling naar jullie meningen:
Ik had het zelf al een tijd in mijn hoofd, maar moonowl heeft het er opnieuw uit gehaald. ^_^
Wat denken jullie ervan om weer terug één kunstwedstrijd te houden? Gezien het aantal inzendingen, lijkt me dat beter, maar ik vraag jullie toch liever om jullie ideeën
En een voorstel: Zou het niet leuk zijn als er een soort vraag/aanbod/etcetera-topic zou zijn? Waarbij mensen die zin hebben om te tekenen opdrachten kunnen aannemen, kunstenaars met elkaar samenwerk-projecten kunnen opstarten, enzovoort. Ideetje, of niet?
Dagnal Ungarth
24 December 2008, 17:17
Mja, minder kunstwedstrijden lijkt me toch wel verstandig. De inzendingen zijn wel erg schaars nu :(
Of het vraag-en-aanbodtopic een succes zou worden, betwijfel ik een beetje. Ik denk dat je daar hetzelfde krijgt als met de wedstrijden: weinig animo. Maar misschien is een algemeen kunstzaniktopic een idee? Wie weet, misschien komen daar spontaan wel leuke ideetjes, samenwerkingen tips of wat dan ook uit voort.
Eowyn Saule
24 December 2008, 19:44
Terug naar minder kunstwedstrijden is idd misschien wel een goed idee. Ik heb even gekeken, volgens mij zijn er nu 4. Twee met traditionele media, een voor foto's, 1 voor fotobewerkingen. Vooral die laatste is op het moment een beetje zielig ;).
Ik zou zeggen dat er dan 2 zouden moeten blijven. 1 voor foto's, 1 voor al het andere. De fotobewerkingen vielen hiervoor een beetje in een gat, omdat ze nergens bij geaccepteerd werden. Ik zou die toch bij de 'reguliere' wedstrijden doen. (moeten het natuurlijk wel 'echte' bewerkingen zijn, geen kleine dingetjes). Is dat een idee?
Kenneth
25 December 2008, 13:53
Ik zou het inderdaad ook houden op 1 fotowedstrijd en 1 free-for-all-wedstrijd, waarbij alle traditionele en digitale media gebruikt mogen worden. Volgens mij is dat de enige manier om nog wat deelname te verzekeren.
raafje
25 December 2008, 15:54
Eigenlijk vind ik een foto bewerkingswedstrijd vallen onder een fotowedstrijd en niet de kunstwedstrijd, dus als we terug gaan naar twee wedstrijden stem ik voor:
Een tekenwedstrijd waarin tekenen centraal staat en dat zou dan zowel digitaal als traditioneel mogen zijn, maar geen fotobewerkingen.
Een fotowedstrijd waarin fotograferen of fotobewerking centraal staat. Ik zou wel iets vaker kiezen voor een fotowedstrijd en minder vaak voor een fotobewerkingswedstrijd omdat daar toch niet zo heel veel animo voor is.
Tja, ik zou het niet leuk vinden als er alleen een fotowedstrijd loopt met daarnaast een fotobewerkingswedstrijd (en dus geen aparte tekenwedstrijd) en dat zal behoorlijk snel gebeuren als je de fotobewerkingswedstrijd onder de teken(kunst)wedstrijd schaart.
Wat betreft het andere vraag aanbod idee. Voor mij hoeft het niet aangezien ik thuis nog te veel dingen hebben die ik af wil maken. Een apart topic, dus een kunstzanik topic zoals Dagnal voorstelt, om gezellig te praten of brainstormen over ideeen etc etc zou wel leuk zijn. We hebben tenslotte op de chat ook heel gezellig een aantal keren over onze gezamenlijke hobby gehad en dat was best leuk. Of het werkt, geen idee.
Verder denk ik dat het de aflopende animo te maken heeft met heel skwuig. Het forum is gewoon minder actief en op alle fronten lijkt de animo voor Skwuig te dalen. Dat werkt natuurlijk niet inspirerend om echt actief te worden op het kunstforum.
Eowyn Saule
25 December 2008, 16:30
Tja, ik zou het niet leuk vinden als er alleen een fotowedstrijd loopt met daarnaast een fotobewerkingswedstrijd (en dus geen aparte tekenwedstrijd) en dat zal behoorlijk snel gebeuren als je de fotobewerkingswedstrijd onder de teken(kunst)wedstrijd schaart.
Ik moet zeggen dat ik betwijfel of dat gebeurt hoor. Volgens mij zijn er op het moment meer inzendingen met traditionele media dan met fotobewerking. Ik denk dat als je gewoon de wedstrijden openstelt voor zowel traditionele media als digitale, dat je dan zeker niet alleen fotobewerkingen binnen krijgt.
Even voor de duidelijkheid. Met fotobewerkingen bedoel ik niet een foto waar bijv. alleen de kleuren zijn veranderd. Ik denk dat je bijv. wel kan instellen dat een bewerking geweigerd kan worden als de bedenker van het thema vind dat het te veel op de originele foto lijkt.
raafje
25 December 2008, 17:25
Ik moet zeggen dat ik betwijfel of dat gebeurt hoor. Volgens mij zijn er op het moment meer inzendingen met traditionele media dan met fotobewerking. Ik denk dat als je gewoon de wedstrijden openstelt voor zowel traditionele media als digitale, dat je dan zeker niet alleen fotobewerkingen binnen krijgt.
Even voor de duidelijkheid. Met fotobewerkingen bedoel ik niet een foto waar bijv. alleen de kleuren zijn veranderd. Ik denk dat je bijv. wel kan instellen dat een bewerking geweigerd kan worden als de bedenker van het thema vind dat het te veel op de originele foto lijkt.
Probleem is dat als je de tekenwedstrijd openstelt voor meer media zoals fotobewerking je nog meer appels met peren gaat vergelijken. Het is nu al moeilijk om een wel overwogen keuze te maken tussen digitaal en traditioneel tekenwerk, of bijvoorbeeld tussen een aquareltechniek of pentekening. Maar in ieder geval heb je dan dat de maker het hele beeld zelf heeft gecreerd en niet heeft opgebouwd uit beelden van anderen. Natekenen mag bijvoorbeeld dus ook niet in een tekenwedstrijd omdat je dan eigenlijk een beeld van een ander neerzet.
Bij fotobewerkingen gebruik je materiaal van anderen (tenzij je al de gebruikte foto's zelf hebt gemaakt, maar dat gebeurt meestal niet) wat je aanpast naar een nieuw beeld en bij tekenen (traditioneel of digitaal) gebruikt je alleen je eigen beeld wat je zelf uitwerkt en op papier zet.
Ik vind dit verschil zo wezenlijk dat ik een fotobewerking iets heel anders vind en van mening ben dat dat niet thuis hoort in een wedstrijd waarin ook materiaal te vinden is wat wel helemaal zelf gemaakt is.
Je zendt bijvoorbeeld ook geen gedicht in in een verhalenwedstrijd als de SSU. Het is beide taal, maar wel twee heel verschillende vormen van taal. Zo zie ik ook foto, fotobewerkingen of tekenen. Drie verschillende taken van sport.
Voor mij hoeft de tekenwedstrijd dan helemaal niet meer als ook fotobewerkingen toegelaten worden. Niets mis met fotobewerkingen maar het is gewoon een hele andere tak van sport daardoor. Een aparte wedstrijd voor fotobewerkingen vind ik wel prima, maar niet in de tekenwedstrijden.
Dagnal Ungarth
25 December 2008, 17:49
Ik ben het wel met Raafje eens dat fotobewerking niet bij een tekenwedstrijd thuishoort maar eerder bij fotografie (hoewel je daar stiekem ook wel iets tegenin kunt brengen). Bovendien: met de 100 thema's ben je ook al helemaal vrij in welk medium je gebruikt, dus op zich kun je dan daar ook wel je ei kwijt, al is het dan geen wedstrijd.
Aan de andere kant, is er iets op tegen soms een wedstrijd gewoon eens helemaal open te laten voor wat het medium betreft? Dan maar appels met peren vergelijken... :P
Wolfje
25 December 2008, 18:28
*heeft reacties grondig doorgelezen*
Mijn voorstel:
Eén tekenwedstrijd, desnoods verlengen we de tijd waarin mensen hun inzendingen kunnen sturen.
Eén fotowedstrijd, idem wat de inzendtijd betreft.
En vier keer per jaar een fotobewerkingwedstrijd, aangezien er wel interesse is, maar minder dan voor de andere wedstrijden.
Wat denken jullie?
En dat kunstzanik-topic komt eraan. :dance:
Dagnal Ungarth
25 December 2008, 18:33
Wat denken jullie?
YAY! :dance:
Eowyn Saule
25 December 2008, 21:43
Goed voorstel :).
Dan zal ik hierbij maar eens de huidige bewerkingwedstrijd tot een einde roepen ;)
raafje
26 December 2008, 01:04
Ik kan me er prima in vinden. Kleine toevoeging alleen voor een eventuele verlenging van een deadline bij een wedstrijd. Beperkt dat tot een week. Heeft men na die week nog steeds niets ingeleverd, dan gewoon de wedstrijd poll of de volgende wedstrijd als er helemaal of te weinig inzendingen zijn.
Paz rae
8 March 2009, 23:13
Er zijn al tutorials voor tekenen e.d., maar zouden er misschien ook voor Adobe/bewerkingsprogrammae kunnen komen? Want ik kom niet verder dan kleurtjes in een foto veranderen, terwijl ik 't eigenlijk best leuk vind(/leuk lijkt) om er veel mee te kunnen. Maar er zoveel opties dat je de spreekwoordelijke boom niet meer ziet. Misschien tutorials op aanvraag? 0)
Copyright © 2003 - 2008, Skwuig