View Full Version : Lees eens een e-book
The Grim Squeaker
14 March 2009, 08:31
Veel bedrijven bieden gratis E-books aan, waaronder meerdere fantasy en sf titels (bijv. Red Mars van Kim Stanley Robinson & Assassin's Apprentice van Robin Hobb). Mocht je dus geen problemen hebben met het lezen vanaf een beeldscherm - sla je slag. Het is nu eens legaal, voor de verandering ;)
Lijst met aanbieders (http://www.ebookweek.com/partners.html)
De aanbieder met bovengenoemde titels (http://www.suvudu.com/freelibrary/)
Paz rae
19 May 2009, 14:25
Ik heb even je post aangepost Grim, omdat de e-bookweek allang voorbij is. Maar op de onderste url las ik nog wel iets over gratis aangeboden e-books, dus dat is misschien wel leuk voor de liefhebber.
Verder kan ik hier misschien nog wel een klein discussiepuntje uitpersen: zal het boek ooit door e-book vervangen worden? Zijn er al Skwuiglings die regelmatig een boek vanaf hun computerscherm/mobiel/PDA af lezen?
ashalinda
19 May 2009, 15:47
Ik heb ooit eens een paar ebooks gelezen, gewoon omdat ik niets anders had. Voor mij zal het nooit een vervanging zijn. Boek leest zo veel lekkerder. En je kunt er lekker mee in een stoel of bed kruipen, gaat met een computerscherm ofzo al wat minder vind ik zelf.
Amilmarith
19 May 2009, 16:36
Voor mij niet. Ik moet voor Informatica genoeg lezen van een beeld scherm en daar ben je na een paar uur echt wel klaar mee. Hoofdpijn, zere ogen, stijve nek. Als ik dat wil hebben bij een gewoon boek; Ja dan zal het gaan vervangen.
Toch liever niet, gewone boeken lezen fijner. En neem je makkelijker mee :)
Met een e-book reader, ja dat is goed te doen. Het is niet hetzelfde als een boek, ik miste de geur ofzo, maar het heeft ook wel iets met zo'n scherm.
Op de computer print ik lange mails nog uit omdat ik het op het computerscherm niet relaxt vind lezen, dus dat moet genoeg zeggen :p
Opzich. Ik denk dat e-books uiteindelijk de traditioneel geprinte media wel zouden kunnen gaan vervangen. Dan moet eerst iedereen nog aan een kleiner apparaat gaan. Iets als een klein beeldscherm op paperback schaal? Dit zou dan qua afmeting niets schelen met een opengeslagen boek, en even draagbaar zijn als een boek. Voordeel zou zijn dat het een stuk lichter is, zeker als je bedenkt dat op één kleine geheugenkaart al meerdere boekenseries gezet kunnen worden. Tevens zie ik, hoe voor de hand liggend ook, het voordeel dat je ook zonder adequate verlichting een boek kan lezen vanwege het licht van het scherm.
Het probleem dat mensen ervaren wanneer zij iets lezen op een beeldscherm lijkt vooral bij de ogen te liggen. Maar ik denk dat ook dat probleem overkoombaar zal zijn. Vergelijk de huidige generatie beeldschermen maar met oudere generaties. Sinds ik aan een nieuw plat scherm ben ervaar ik zelf een stuk minder vermoeidheid aan mijn ogen na lange leessessies. Mogelijkerwijs kan dit zelfs nog verder teruggedrongen worden met volgende generaties beeldschermen.
Zelf lees ik een hoop comics digitaal, noodgedwongen omdat de papieren versies haast niet te verkrijgen zijn. Voor mijn scriptie heb ik ook een redelijke hoeveelheid gedigitaliseerde boeken gebruikt. Dit scheelde een hoop bezoeken aan de bieb (in dit geval de gespecialiceerde bieb, dichtstbijzijnde voor mij is 1,5 uur reizen) en ook dat ik bronnen kon gebruiken die ik anders niet had kunnen gebruiken (minder gangbare Amerikaanse en Engelse uitgaven bijvoorbeeld).
Dus ja, ik zie een toekomst voor digitale boeken :) Of een verminderd inkt- en papier gebruik daadwerkelijk het milieu iets doet vraag ik me af, aangezien de digitale readers ook geproduceerd en opgeladen moeten worden.
Het probleem van het last krijgen van de ogen is al opgelost bij de e-book readers vind ik. Het verschilt weinig van papier. Het probleem met opladen blijft echter wel, misschien kleine zonnepanelen bijleveren? :p
comics wel, maar een heel boek hou ik niet vol vanaf het beeldscherm lezen.
Ik heb wel een aantal boeken ergens op de pc opgeslagen, maar omdat ik ze niet zie pak ik ze ook niet gauw, een echt boek loop ik wel langs en blader ik lekker door, een echt boek leest nog steeds het prettigste
Ik zou zelf niet denken dat e-books het boek helemaal kunnen vervangen, een papieren dingetje heeft gewoon te veel essentiële voordelen.
Iedereen zegt namelijk altijd dat beeldschermpjes kijken voor het slapengaan zo slecht is (en dat kan ik bevestigen..), en dat zou betekenen dat je geen boek meer kan lezen voor het slapen gaan. En van een boek is het minder erg als je er een scheutje chocolademelk op morst. Alsnog vet zonde, maar minder kapotmakend..
Ik ga misschien toch eens proberen een e-book te lezen van die linkjes, want het is uiteraard wel gratis, en je hoeft het niet eens terug te brengen naar een bibliotheek! :)
Eowyn Saule
29 May 2009, 12:51
Ik lees heel veel digitaal. Het grote voordeel hierbij is dat ik een (afgedankte van mijn vader) pda heb, waar reader op staat. Formaat kleiner dan boek dus. Het scheelt vooral heel veel met meenemen, ik kan zo 30 boeken meenemen op vakantie, terwijl dat ding bijna in mijn zak past. Ik moet zeggen dat ik er ook nooit last van heb als ik lees voordat ik ga slapen... Het is juist wel handig als je geen licht hebt ;).
Nou geef ik toe dat een papieren boek toch nog wat lekkerder leest. Je kan niet even naar een eerdere pagina / kaart bladeren als het digitaal moet. Maar digitaal heeft toch meestal wel de praktische voordelen.
Ik moet zeggen dat ik ook een fan ben van digitaal boeken lezen.
Ik het tegenwoordig zo'n 50 boeken in mijn zak op mijn iPhone, en het apparaat leest echt lekker. Ik zou bijna helemaal geen boeken meer kopen.
Helaas heb ik wel nog wat tegen het kopen van een beetje data, dus als ik een boek zou gaan kopen dan zou ik wel degelijk de papieren versie nemen en niet de digitale.
Een belangrijk nadeel van digitale boeken kopen is dat je een soort lucht koopt, het maakt het schrijven van een verhaal eigenlijk te cheap. Met een boek voelt het gewoon beter.
Copyright © 2003 - 2008, Skwuig